Udspil: Stop monoton skærm-undervisning i skolen

Alternativets plan for større variation i undervisningen i Københavns folkeskole.

For Alternativet er det afgørende at understøtte de københavnske læreres metodefrihed. Formelt set har lærerne i dag metodefrihed. Men i praksis findes en række tendenser i den københavnske folkeskole, som betyder, at undervisningen alt for ofte foregår på en alt for monoton måde via de samme digitale platforme.

I flere fag bruger eleverne i Københavns Kommune i praksis kun én digital platform. Ofte er det Gyldendal eller Alineas platform. Det skaber alt for ofte monoton undervisning.

Børns Vilkår lægger samtidig vægt på, at den udprægede brug af skærmundervisning i det hele taget har en tendens til at blive for ensartet for eleverne. Flere prominente fag-stemmer har også stillet sig kritisk over for den udprægede brug af skærme blandt børn, herunder læge Imran Rashid, der er forfatter bag bogen “Sluk” og lektor Jesper Balslev, forfatter bag “Kritik af den digitale fornuft”

Læs udspillet her.